Ytterligare Petrucha

Martin Berglund delamothe at swipnet.se
Sat Apr 28 14:06:24 CEST 2001

Stefan Diös:

 >När det gäller Stefan Petrucha har jag nog också tyckt att han ibland
 >skjuter över målet en aning. Han försöker vara djupsinnig eller filosofisk,
 >men ofta blir historierna bara konstiga - självklart med många fina
 >undantag. Jag vill också genast balansera detta med att jag ofta gillar
 >"konstiga" serier bättre när jag läser dem lite avslappnat några månader
 >senare.

Jag är också förtjust i "konstiga" eller absurda serier (Walsh/Gonzales är
utan tvivel mina favoriter på det området). Som hängiven Pythonist etc.
finner jag ofta den typen av humor matcha humor av det mer akademiska
slaget ("Yes, Minister" min favorit där). Jag tycker dock att det måste det
finnas någon form av finurlighet i absurda serier så att de inte bara blir
100% knäppa.

Jag gick tillbaka och bläddrade igenom några andra Petrucha-serier för att
friska upp mitt minne och försöka hitta någon som jag tyckte var lite
bättre, men då snubblade jag genast över "Djurfarmen" (D99039) som mer än
bara lite nickar åt Orwells "Animal Farm". Jag rös över möjligheterna till
övertolkning och lade undan Petruchorna.

För att lyfta fram en serie som jag tycker lyckas med absurdismen (och inte
bara gnälla) vill jag nämna Frank Jonkers/Mau Heymans "Flitens Lampa" (H
94167) i KA 46/1999. Om man bortser från sidohandlingen med valarna så
säger den en del om farorna med ensidigt arbete och den besatthet som kan
följa....och så är den fantastiskt roligt absurd, både vad gäller
handlingen och tecknarstilen (Särskilt Kalles raseriutbrottt på valfångaren
- "Jag tål inte se lampor!")

"Kvack! En lampa!"

/Martin Berglund