RE: Ris och Ros till Diös

Kjell Crone kjell.crone at ifsab.se
Ons Aug 15 14:22:13 CEST 2001

Dej och mej och andra
---------------------
När jag gick i småskolan (för länge, länge sen)
fick vi fel om vi skrev "dej" eller "mej" i en uppsats,
men redan på mellanstadiet började det bli mera accepterat.
Och så här har det alltid varit.

När min pappa var barn, skulle man skriva:
"Vi voro fem elever i klassen".
Inte "Vi var ...".
Jag är säker på att det fanns folk
som var mycket upprörda när "vi var" kom på modet.

Går vi tillbaka till förra sekelskiftet så stavades många ord annorlunda än
idag.
Här är ett citat från en bok,
"100 år i ord och bild" af A. Hasselgren, tryckt 1899:
"Vi känna att grekerna långt före vår tidräkning anordnade regelbundet
återkommande stora sportfester, hvilka betraktades såsom nationela högtider
och vid hvilka ej blott ynglingar, utan äfven vuxna män uppträdde och
täflade om prisen, sedan de år och månader i förväg omsorgsfullt tränat sig
härtill."
Är man fundamentalist kanske man tycker detta är korrekt,
men när jag körde stavningskontroll i Word på denna text blev det många fel.

(på danska stavar man fortfarande många ord med "hv" där vi skriver "v")

Jag håller på litet med släktforskning och
några anfäder kommer från en liten by i Värmland
som idag stavas "Djuv" på de flesta kartor.
På vägskylten står det dock "Djuf".
I gamla kyrkböcker m.m. finns alla dessa varianter:
Djuv, Djuf, Diuf, Diüf, Jüf.

Vilken stavning är rätt ?
Alla kanske är fel ...

kjell

P.S. Jag har faktiskt gjort en liten släkthemsida.
Eftersom det finns flera släktforskare på denna lista
(alla pysslar inte med Alfapet)
kan jag lika gärna tala om adressen här:
http://hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Den är fortfarande under utveckling, mer kommer i framtiden (snart).