SV: Ankeborg

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tis Dec 11 14:26:01 CET 2001

Michael Schartau:
"Jag ser på Kalle Anka & Co hemsida att Kalles hus (37) ligger precis bakom Pengabingen. Är inte detta "verklighetsförfalskning"? Mina intryck är att det tar en liten stund för Kalle att köra när Joakim ringer."

Tja, placeringen av Kalles hus tycks variera från serie till serie. Jag vet minst en serie (minns tyvärr inte vilken) där Kalle bor väldigt nära Bingen, men snarare i hus 44 än 37 på den karta du bifogade. Samtidigt finns det ju massor av serier (fast det kanske bara är Barks som räknas i det här fallet?) där Kalle flyttar till en annan kåk, bor i en fyr eller ett utkiksruckel (tillfälligt kan man tänka). Detsamma gäller Joakims bostad, som ibland är belägen i själva Bingen, en annan gång bor han i ett palatsliknande hus i en annan del av staden eller t.o.m. på en ransch utanför Ankeborg.

Och var bor Knase? I "Kalle Anka och kusin Knase"("Hälsa kan vara kul" i Äntligen Tillbaka-albumet) har han tydligen kommit med flyget från annan ort, medan han i andra serier (även av Kinney) tycks bo i Ankeborg (eller är Ankeborg så stort att man behöver flyga mellan de olika delarna?). Men Knase är förstås extremt rörlig och kanske bara har tillfälliga bostäder.

Vi får acceptera att Ankeborg är en stad i ständig förändring (vilket Don Rosa vid något tillfälle framfört som skäl till att inte teckna en Ankeborgskarta) och att ankornas situation ändras över tid. Kort sagt: "Verkligheten" förändras! Kanske skulle Egmont ha låtit bli att låta teckna en Ankeborgskarta...

/Patrik