Re: En lek med gåtor

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Feb 12 03:29:48 CET 2001

Kristoffer Björkström:

>Bland hugade ankister med diger seriekunskap på denna lista torde namnet
>Kent Virulent vara bekant. Är det någon som har en blekaste aning om var
>detta namn förekommer, och vem personen i fråga är?

Erik Palm:

>Jag tror att detta var en vältränad skurk som Musse och Långben jagade i
>något nr av MP&C:O för kanske 7-8 år sedan. Vill minnas att serien var
>snyggt tecknad. Var det rätt? (Det kanske har funnits fler än en Virulent?)

Anders Karlsson:

>Ja, var det inte han som utförde rån iklädd en svart kattkostym?
>Musse och Långben bodde på samma hotell som Kent, som utgav sig för
>att vara författare?

Detta borde jag kanske inte svara på, men rätt svar har ju kommit upp.
Serien finns i KA 28/1990. Jag är skyldig till namnet Kent Virulent, och av
någon outgrundlig anledning poppar det ofta upp i hjärnan fastän varken
serien eller figuren egentligen är särskilt minnesvärd för mig. Jag ska
hitta på kanske 75 såna namn om året på bifigurer som sällan eller aldrig
återkommer, och jag undrar varför just detta namn, som bara varit med en
gång för mer än tio år sedan, har bitit sig fast i hjärnan. Eftersom frågan
ställdes, och dessutom kunde besvaras, kanske det finns nån sorts
inneboende snärt i namnet som gör det lätt att komma ihåg? Eller hur kom
det sig att Kristoffer ställde just denna fråga? Han kanske bara ville
testa oss och högg första bästa okända figur ur ett slumpmässigt gammalt
nummer?

Hur och varför jag valde det namnet är svårt att säga i detalj så här långt
efteråt. Jag brukar gilla namn som har någon inneboende betydelse. Ibland
passar betydelsen med karaktären eller med seriens tema, ibland är den bara
en extra knorr, utan att vara särskilt vitsig, för den som känner igen
ordet. Ofta finns det ingen betydelse alls. Någon gång är namnet en
vänskaplig släng åt någon jag känner. Sen ska det förstås gå lätt att
uttala och allmänt låta bra, om möjligt. Förnamn ska inte ha förekommit
alltför ofta alltför nyligen i andra serier, om det går att undvika; och
efternamn helst inte alls (om det inte finns någon särskild anledning).
Fast helt går det förstås inte att undvika!

Det finns många ord som slutar på -ent och som därför passar bra som
efternamn till en seriefigur med namnet Kent. "Virulent" är ett relativt
ovanligt ord som säkert inte valdes för att det passade till serien, utan
mest för att det lät bra och för att det helt enkelt är roligt att använda
ord. Namnet Kent hänvisar i det här fallet inte till någon existerande Kent
som jag känner, utan valdes för att... tja, kanske för att jag inte hade
haft någon Kent förut på ett tag, och för att det finns så många roliga
efternamnsord som slutar på -ent?

Det är nog allt jag kan säga om detta för stunden... det var kul att
ärendet togs upp! Då känns det som om jobbet med att hitta på namn, som
faktiskt hör till det som tar mest tid i mitt jobb numera, inte är alldeles
bortkastat!