Nytt från svunna tider...

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Mon Jan 8 00:15:36 CET 2001

Lite kuriosa för den Barks-frälste som tror sig ha allt som utgivits i Sverige:-)

Under 1961 hade Hemmets Journal ensidas serier som annonser för KA & C:o.
De serier jag fått tag på (tack vare Lilla Torgs Seriemagasin i Malmö!) är från HJ nummer 13 - 52/1961. Bland dem noterar jag särskilt
 (Förutom en massa Gottfredson, Taliaferro, Moores mfl.) följande:

15: Paul Murry (KFT leker sjömän i vattenpöl)
21: Carl Barks (FJ "Påtår gratis")
30: Carl Barks (FJ & Silverputsförsäljare)

De allra flesta av dessa ensidor är övertecknade, så också de två Barks-sidorna.
(Murry-sidan har dock Murrys originaltuschning.)

För någon ansvarig kollusor in det i Barks-indexet vore det himla bra.

Någon som vet om det finns liknande material i numren före och efter de jag har?

/Joakim Gunnarsson,
     Serieskapare.