tjenixen

Magnus Bark 9731 at lyskom.lysator.liu.se
Fre Juli 20 11:48:10 CEST 2001

Kvack!

Visst ja, jag kom ju på ytterligare en sak jag skulle fråga er
experter om. :)

Jag har ett väldigt klart minne av en replik ur en serie. Det var
Oppfinnar-Jocke, som kommer till Joakim efter att ha blivit ditkallad.
Hasn öppningsreplik var "TJENIXEN PÅ DIXEN, HUR HAR DU DET MED
PIXEN?".

Repliken etsade sig fast i mitt minne eftersom den så fullständigt
bröt mot stilen i seriernas språk (det verkar generellt som man
undviker slang och modeutryck, vilket nog är en bra sak eftersom
serierna inte då åldras på samma sätt).

Problemet är att jag för mitt liv inte kommer ihåg från vilken serie
det kommer ifrån, men en gissning är att det är från någon pocket
eller månadstidning utgiven under sjuttiotalet, "pixen" känns relevant
för den tiden. Av de fragment jag minns så är det inte heller otroligt
att det var italiensk-tecknat.

Någon som kan komma på vilken serie det kommer från och när det
publicerades, kanske till och med kan ge en bakgrund till uttrycket?
Var det kanske rentav så att repliken måste rimma, även i
översättningen?

Och en annan fråga när jag ändå skriver. Det gäller färgerna i KA&Co
genom tiderna. Jag kom att tänka på det här när jag i en låda lite
ovänat hittade KA&Co nr 30 från 1966: Är det bara så att pappersval
och tidens blekning gör att färgerna känns så annorlunda i tidningar
från olika tider, eller har man medvetet ändrat färgerna för att
överensstämma med aktuell tryckeriteknik, eller kanske rentav trender
och vad som ses som lämpligt?

--
Magnus Bark (koll. 2561)
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>