Leksaker (var: Framsida)

Magnus Bark ankism at lyskom.lysator.liu.se
Tors Juli 26 23:17:08 CEST 2001

 Erik Bergwall <erik.bergwall at edu.vasteras.se> skriver:

> instämmer! Jag tycker att tidningen på senare tid har haft allt för
> dåliga framsidor. Jag tillhör nämligen den skaran som tycker att
> framsidorna borde behandla innehållet i tidningen, inte ett
> fristående "skämt". Om vi nu ändå håller på att prata om tidningen,
> så kan jag säga att dessa "leksaker" som följer med i varje nummer
> är totalt värdelösa (enligt mig)! Någon som instämmer? Eftersom även
> små barn tittar i tidn> inte lämpligt att ha mycket små delar som
> enligt föreskrift "inte får användas av barn under tre år"? Ibland
> [...]

Jag har hört en del teorier om det där, den vanligare är att det är så
att KA&Co har en väldigt hög andel lösnummerköpare, och att leksakerna
för barnfamiljerna är ett effektivt knep för att sälja tidningarna.

Å andra sidan har jag också sett att KA&Co skulle ha en väldigt hög
andel prenumeranter, vilket ju motsäger det tidigare -- och i det
fallet begriper jag inte riktigt vad leksakerna gör för nytta.

Själv brukar jag samla ihop dem i en låda, och skänker bort brötet
till någon i bekantskapskretsen med småglin.

Och visst ja -- häromdagen hade min sambo köpt senaste "Farbror
Joakim". Dels reagerade jag på hur kantig, nästan grafittiartad
tecknarstilen i Italien blivit, och hur jobbigt det var att läsa den
spretiga textningen (av Johan Sjövall). Det är också lite trist att de
inte skriver ut vem som tecknat/skrivit manus. Där ska KA&Co ha
rikligt med beröm!

Jag blev dock förvånande road av förstaserien, "Farbror Joakim och den
elektroniska semestern" (I TL-2331-1, "Zio Paperone e la vacanza
elettronica") som var den roligaste visualieringen av ett
datavirusintrång och antivirusprogram jag sett hittills.

Kvack på er i övrigt!
--
Magnus Bark, koll. 2561
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>