Svenska Kalle-serier

Per-Erik Malmström pekka.malmstrom at uppsala.mail.telia.com
Tors May 3 12:11:18 CEST 2001

ANDers skrev:

> Finns det fler återkommande svenskar som skriver/ritar serierna i
> Kalle Anka & co?
> Peter Härdfeldt och Per Hedman låter ganska svenskt t.ex.

Det inte bara låter svenskt, båda två är faktiskt svenskar (eller har åtminstone varit det). Peter Härdfeldt började jobba för EPS 1989 och var under en lång tid deras ende tecknare med fast anställning. (De flesta arbetar ju som bekant på free-lance basis.) Hur det är idag vet jag inte eftersom vi slutade brevväxla 1996.
    Per-Erik Hedman hade jag kontakt med ganska nyligen. Han kommer ursprungligen från en liten by i närheten av Bjurholm, Västerbotten, ca 7 mil från Umeå, där han gick ABF's konstskola. Han fortsatte sina konststudier i Danmark  -80, och flyttade till Köpenhamn -82.
    Idag är han drygt 40, har fru och 4 barn och är bosatt i en liten by nära Odense på Fyn. När han inte skriver och skissar ankäventyr ägnar han sig åt bokillustrationer, reportageteckning, reklam, grafiskt etc.

Ankisthälsning
/PEkka