Margarin

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors May 10 19:06:43 CEST 2001

Det inlägg av Don Rosa som Patrik fann på den internationella mailinglistan
(DCML) är en del i en diskussion där jag själv också har deltagit. Frågan
gällde hur det kommer sig att så många serier från 80-talet och framåt
visar Kalle som anställd hos en margarinfabrik.

Margarinfabriken kan härledas till Barksserien "Mycket för mycket musik" i
KA 2/1955 och Guldbok nr 16, där det nämns i förbigående att Kalle "slickar
klisterremsorna till pappkartongerna på margarinfabriken". (Däremot står
det inget om saken när serien gavs ut i KA 43/1972.)

I Barks original (WDC 165) jobbar däremot Kalle som "delivery boy for a
skunk oil factory". Detta översattes alltså till en margarinfabrik i både
Danmark, Sverige och Norge. På den tiden var det vanligt att översättarna
fick en redan översatt version av serien att utgå från i stället för de
amerikanska originalen. Det verkar som om de danska översättningarna ofta
gjordes först, och sedan gjordes de svenska och norska (i alla fall i det
här fallet) utifrån de danska.

David Gerstein på Egmont i Köpenhamn berättade nyligen på DCML att man år
1979 sökte en någorlunda stadigvarande arbetsplats för Kalle och valde
margarinfabriken eftersom det hade nämnts i en Barks-serie. Det var en
svensk och en dansk redaktör som låg bakom beslutet (Lars Bergström och
Jörgen Fogedby), och båda mindes margarinfabriken från sin barndoms
serieläsande på resp. språk. Då visste de inte att det stod något annat i
Barks amerikanska original. Sedan dess har det blivit en ganska stabil
tradition att Kalle ska ha kopplingar till denna margarinfabrik.
Fortfarande görs många serier på det temat. Om Lars Petrus inte har lagt
märke till det har han alltså inte läst tillräckligt många Kalle
Anka-serier från 1955 eller efter 1980!

Sen kan man ju diskutera hur det kom sig att "skunkoljan" översattes med
margarin, och huruvida detta är en "förtråkning" av den absurt komiska idén
att marknadsföra skunkdoft. Jag ska här inte fördjupa mig i att återupprepa
de synpunkter som har framförts på DCML, men jag är väldigt glad för Lars
lilla påpekande om hur margarinet uppfattades för 50 år sen! Blåfärgat
margarin... vilken grej! Det hade jag ingen aning om förut!

Jag har vidarebefordrat en sammanfattning av det inlägget till DCML. Hoppas
Lars accepterar detta.