Korrigering och förtydligande

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Tis Okt 16 18:26:50 CEST 2001

Jag var lite för snabb igår när jag skrev att "Der Führer's Face" fick Oscar för 1943 års bästa tecknade kortfilm. Johan Småros observerade misstaget.

Filmen belönades vid Oscarsutdelningen 1943 för 1942 års bästa tecknade kortfilm. Märk väl att filmen listas av Disney som en film från 1943. Den hade premiär 1 januari 1943. Däremot räknade Oscarsakademin filmen till 1942 års filmer.

Förmodligen hade Oscarsakademin på den tiden en "sista premiärdatum" för filmerna som låg en bit in i januari för att filmerna skulle var med på Oscarsutdelningen det aktuella året. Alternativt kan "Der Führer's Face" haft en inofficiell visning i slutet av 1942 och att Oscarsakademin därför har räknat den till år 1942. Detta är bara antaganden från min sida. Jag har dock inte haft tid att kolla upp det närmare.

/Robert Andersson