KA&Co goes Yankee?

Erik Bergwall erik.bergwall at edu.vasteras.se
Tors Okt 25 19:11:55 CEST 2001

kbjorkstrom at hotmail.com skriver:
>Har KA&CO blivit alltför amerikaniserad när den inför Halloweentips?
>Haloween är väl knappast en svensk högtid... Beror det på något ägarbyte
>inom företaget, försäljning av upphovsrätten till något amerikanskt
>företag, eller vad?

Kalle Anka ska tydligen vara "macho" och hänga med i allt vad dagens
billiga souvernirer, plastskräp och skräpkulturer som "den moderna
västvärlden" erbjuder och utvecklar. Kalle ANka ska tydligen locka med
leksaker istället för serier. Kalle Anka ska tydligen... Ja, listan kan
göras lång. Min åsikt är att alla serier som görs "halvdana", alltså med
en hand utanför, inte behöver vara där. Då skulle Kalle Anka ha ca 33
sidor, som förut. Apropå sidor i tidningen: vart fjärde år lyder det "Nu
blir KA & C:O ÄNNU större. Vi utökar till hela sjuttioelva sidor" eller
liknande. Varför, frågar man sig. De serier som fyllt ut tidningen är
enligt mig ganska.... okvalitativa. Varför satsade man inte istället på
att fylla tidningen med riktigt bra serier, som t.ex.
ej-tidigare-publiverade-i-Sverige-Barksserier?

Jag står som ett levande frågetecken.

/Erik