SV: KA&Co goes Yankee?

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Fre Okt 26 18:54:09 CEST 2001

Erik skrev:
> De serier som fyllt ut tidningen är
> enligt mig ganska.... okvalitativa. Varför satsade man inte istället på
> att fylla tidningen med riktigt bra serier, som t.ex.
> ej-tidigare-publiverade-i-Sverige-Barksserier?
>
> Jag står som ett levande frågetecken.

Ytterst lite material av Barks har inte tidigare publicerats i Skandinavien. Med tanke på att de skandinaviska Kalle-tidningarna samproduceras till stor del är det svårt att plocka en serie till veckotidningen som inte tidigare gått i Sverige men som kan ha publicerats i ett specialhäfte i tex. Danmark. Det samma gäller även andra kreatörers alster.
Vilka är de riktigt bra serierna du avser?

Måste också säga att det tar tid att utvecklas som kreatör. Se bara på tidiga alster av Branca, Ferioli och Vicar. Inte mycket att hänga i julgranen. Men hade de inte fått chansen att utvecklas hade vi inte heller fått se de serier de presterar idag.
Nya talanger måste hela tiden odlas fram, även om de inte håller "mästarklass" direkt.

/Joakim.