KA&Co goes Yankee?

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Fre Okt 26 09:14:16 CEST 2001

> Jag blir helstörd när det kommer serie efter serie
> där Knattarna springer runt och tigger godis utklädda till häxor, som om
> det vore den mest naturliga sak i världen.

Tja.. är de bara utklädda till häxor kan man alltid köra serien till Påsk...
... men nu så är de ju lika ofta djävlar och spöken och då blir det
konstigt...

> Tidigare har jag ibland försökt komma undan med
> att skriva "allhelgona". Sen har jag om möjligt velat förtydliga, i
> något förord eller liknande, att det rör sig om det amerikanska
> Halloween-firandet, icke att förväxla med svenska Alla Helgons
Dag-traditioner.

Well... tilläggas kan kanske att "allhelgona"-dagen är samma dag som
Halloween,
medan "Alla Helgons Dag" är en separat helg i sverige...

> Den svenska kristenheten vill slippa få sin ljushögtid besudlad av
> häxdyrkare och onda andar. Med viss rätt, måste jag respektfullt medge.

Jag har svårt att få ihop det hela.. Inte på grund av kristenhetens fasa
över trolltyg, utan för att det krockar med  mina egna familjetraditioner.
Det är inte Halloween i sig -- den kan jag nog överleva -- utan det skamlösa
sätt man blandar ihop halloween med Alla Helgons Dag.   Halloween skall ju
firas på allhelgonadagens afton, dvs. 31 Oktober, och *INTE* på alla helgons
dag som på ett praktiskt sätt infaller första lördagen i november.

Alla helgons dag har varit en lugn helg med stängda affärer och  en utflykt
till kyrkogården... Senast så raglade de runt två skelett och ett filmspöke
med plastkniv alldeles berusade bland gravstenar och pensionärer...

"- Halloween?  Okej.. på Onsdag då?  Nehej.. på Lördag? Varför? Då är ju
halloween redan över?"

Fast.. Det kanske är smart krass kommersialism igen.  Man kan fira två
gånger! BÅDE på allhelgonadagen och på Alla Helgons dag!  Vi tar alla
ursäkter för att supa till... och en lördag är en bättre festdag än t.ex. en
onsdag trots allt.

> Allra helst
> skulle jag vilja att man ransonerade den sortens serier så mycket som
> möjligt. Vi behöver inte mycket sånt i min Kalle Anka & C:o.

Jag håller med..  De käns väldigt konstiga.

> Nä, man har det inte lätt när man vill att allting ska vara
> som för 30 år
> sen. 1967, som sagt var! Det var en årgång, det!

" - Trick or vadå? Halloween?  Nej, jag är inte amerikan, här får ni inget
godis förrän till påsk!
 Kastar ni tomater på min dörr så ringer jag polisen!"

> Och om jag nu måste låtsas att det är ett svenskt ord, så
> skriver jag i
> alla fall inte "halloween" med stort H. So there!

Civil olydnad i sin prydno!

         Steamboat Willie

P.S. Alla språkliga grodor och hemskheter i min text skyller jag på
en dålig uppfostran och bristande utbildning!
         // StW

P.P.S. Jag *vägrar* skriva D.S. !!!

         // StW

P.P.P.S.  Kan man ha utropstecken efter en punkt så där?

          // StW

P.P.P.P.S. Tre utropstecken: halv galenskap?

        // StW