KA&Co goes Yankee?

bror.hellman@sodexho-se.com bror.hellman at sodexho-se.com
Mon Okt 29 09:09:17 CET 2001

> Med tanke på påsk så tycker jag att det är mer underligt att
> det jönsar omkring påskharar i Kalle Anka & C:o när det drar
> ihop sig till påsk än att det dyker upp pumpagubbar vid
> halloween. För inte finns väl den traditionen med att gömma
> påskägg i trädgården och hävda för barnen att det är
> påskharen som varit ute och lagt dem där, i Skandinavien?

Just *den* traditionen med påskharar som lägger ägg och hoppar omkring med
en stor picknick-korg med ägg i har jag nog inte sett någon gång...  Men
just kaniner och harar har vi ju haft som påksmotiv vid sidan om kycklingar
och andra höns i alla fall sedan förr-förra seklet (???  Jag menar då
1800-talet... Är det förr-förra?) åtminstone om man får döma efter
påsk-vykorten så...

Okej... jag har bara referenser sedan 1890-talet som äldst, eftersom
vykorten inte kom förran på 1870-talet och till Sverige ungefär tio år
senare...  Så jag vet inte *hur* gammal traditionen med harar och kaniner
är...

Jag gissar att det från början var frågan om att ägg och hare var någon
sorts traditionell påskmat... Något som fanns vid den årstiden i stora
mängder och som var relativt billigt så man kunde sätta i sig kopiösa
volymer efter den långa fastan...

// Steamboat Willie