SV: influenser?

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Mon Okt 29 13:40:42 CET 2001

Erik Bergwall:
> 1. Jag tycker för det första att det är synd att marknaden och
> "affärsgubbarna" får bestämma, eftersom de då satsar på det som är "inne"och ekonomiskt framtidssäkert. Kalle Anka & C:O tror jag satsar mycket på att sälja lösnummer. >

Är det synd att marknaden och direktörerna på Egmont bestämmer över min favorittidning Kalle Anka & C:o? Nej, jag tycker inte det. En tidning som inte drivs affärsmässigt blir sällan långlivad, i alla fall inte om man har tänkt klara sig utan subsidier från skattebetalarna. Och marknaden, ja det är du och jag och alla andra som köper och läser KA. Den redaktion som struntar i vad majoriteten av läsarna tycker sitter ganska löst när bokslutet skall göras. Vad än vi ankister tycker eller inbillar oss så är och förblir (sannolikt) Kalle Anka & C:o en barntidning och det är dessa läsare förlaget i första hand vill - och skall! - ta hänsyn till. Sedan är det naturligtvis inget fel i att satsa på kvalitetsserier. Det uppskattar gammal som ung. I slutändan är det förstås serierna som får tidningsköparna att förbli publikationen trogna.

Egmont är och skall vara ett affärsdrivande företag som naturligtvis ser till vinsten och lönsamheten i sina satsningar. Kalle Anka & C:o är ingen ideell verksamhet som kan räkna med ekonomiskt stöd från Statens Kulturråd, om det nu var någon som trodde det. Vill vi att tidningen skall finnas även i framtiden får vi acceptera att förlaget gör allt för att sälja fler ex. av tidningen, t.ex. genom plastbilagor och tävlingar.

Istället för att ondgöra sig över att Egmont plastar in leksaker tillsammans med tidningen, tycker jag att vi skall glädja oss åt att redaktionen i mitt tycke har givit tidningen ett lyft de senaste åren. Serier av Romano Scarpa, holländska Kalle Anka- och Zeke Varg-serier från 70-talet och andra klassiska äventyr från en svunnen era var sällsynta i vår favorittidning för bara tio år sedan.

>  Dagens reklamtrick, mina vänner.>

Javisst, vanlig enkel marknadsföring. Helt i sin ordning. Du gör ju samma sak själv när du skall sälja din soffa; sätter in en radannons i din lokaltidning, eller, om det är en lite exklusivare möbel och du är stadd vid kassa, kanske t.o.m. en  tvåspalts eftertextannons. Allt för att sticka ut från mängden och visa att du har något att sälja. Den som inte syns, finns inne!

> Men hur är det man säger: "Man ska vara sig
> själv". Ska då Kalle Anka & C:O inte vara det genom att härma en massa andra? Nej, var er själva, och satsa på serier utan efterapning.>

Man kan mycket väl nå stora framgångar om man är "sig själv", men om det inte är någon som gillar dig som du är och du vill sälja någonting, vad gör du då? Ta folkpartiledaren Lars Leijonborg som exempel. Jag tvivlar inte en sekund på att han är "sig själv", men någon röstmagnet är han inte. Egmont har ju uppenbarligen lyckats rätt bra med marknadsföringen av KA, då upplagesiffrorna pekat uppåt sedan "plastbilagorna" infördes. Tro inte att Egmont gör saker på måfå. De marknadsföringsåtgärder som Egmont vidtar baseras förstås på marknadsundersökningar av olika slag.

> 4. Ang. tecknarkvaliteter är ju faktiskt smaken som baken; delad. Min
> åsikt är dock att Halloween-serier är helt OK>

Själv föredrar jag bra serier framför dåliga, oavsett om de handlar om amerikanska högtider eller ej.

/Patrik