Guldböcker

Magnus Bark ankism at lyskom.lysator.liu.se
Tors Sep 6 14:48:32 CEST 2001

"hillerberg" <hillerberg at swipnet.se> skrev:

> Mina BARN äter upp dessa böcker. Tur att det bara är fråga om
> materia, förvisso av ädelt guld, men ändå.
>
> koll 1860

Påminner om min uppväxt, på sätt och vis. Min morfar började köpa
KA&Co när den började komma ut, och fortsatte med det till kanske
1960, då min mamma fortsatte att köpa lösnummer. Inte allt, men kanske
hälften av vad som kom ut eller så. Det var givetvis inte bara K&Co,
utan även andra tidningar som t ex Walt Disneys Serier eller
jultidningarna.

Detta fortsatte, om än mindre och mindre tills dess att jag var sådär
6 år, alltså omkring 1979, då min farmor började ge bort
årsprenumerationer i julklapp, vilket fortsatte till någon gång 1986
eller så.

Efter detta hade jag ett visst uppehåll tills jag träffade min
flickvän 1991, och vars lillebror hade en prenumeration vilken jag
"smygläste" i ett par år.

Tidningarna hemma var redan läsa och i många fall ganska slitna. De
förvarades tillsammans med andra seritindningar (allt från Bobo till
Agent X-9)i plastkassar i en otempererad vind. Då och då om man hade
tråkigt kunde man ta fram en sådan påse och kolla om det fanns
någonting man ville läsa. Trevligt, för att på det sättet fick jag
läsa mycket av det som fanns i guldböckerna. Det är möjligt att jag
och min året yngre bror på det här sättet förstört en del
samlarpengar, men det har tveklöst gjort oss till bättre människor
(tror jag iaf).

En liten annan sak som jag kom att tänka på är att vi ganska tidigt
genom att ha så mycket blandnade tidningar ganska tidigt
(9-10-årsåldern?) kom fram till att vissa serier var så mycket bättre
än andra både vad gällde tecknandet och historierna. Vi upptäckte
ochså att ju äldre tidningen var, ju mer var det av den bättre varan.
Vi hade också kommit fram till att de "sämre" serierna ofta hade
logotypen "Walt Disney Productions", så började vi dra slutsatser.

Någon av oss hade läst att Walt Disney dog i början av sjuttiotalet
kom vi fram till att det måste ha varit han som ritade de bästa
serierna, och de andra kallade vi för "Walt Disney
Productions"-serier.

Med åren förstod jag (bror min blev aldrig någon riktig ankist) att
det inte kunde vait Walt som tecknat serierna eftersom han var mer
intresserad av ledning av företaget och film. Det var först i början
av nittiotalet som jag förstod att den vi kallat "Walt Disney"
egentligen vad Carl Barks. Men det är uppenbart att man även som ung
läsare kan se vad som är riktigt bra och bara sådär.

Vad som nu slår mig (vad jag babblar!) är att de serier jag tyckte
sämst om som barn var de lite i tecknarstilen Tintin-inspirerade
serier från sextiotalet som ofta innehöll Knase. För att anknyta lite
till en aktuell tråd på DCML så är det någ först nu i vuxen ålder som
jag fullt ut uppskattar dessa Tony Strobl-serier.

Kvack!

--
Magnus Bark (koll. 2561)
<bark at bofh.se>