Tenggren (var: NAFS(k)uriren)

Per Starback starback at ling.uu.se
Ons Dec 11 22:37:33 CET 2002

Göran Ribe skrev (om Tenggren):

> Men samtidigt finns där en viss brist på konstnärlig substans. Han
> kan lika gärna göra smaklösa som smakfulla bilder. Det ser man redan
> i hans illustrationer till "Bland tomtar och troll". Han har inte
> samma konstnärliga kraft och vision som sin företrädare John Bauer.

Jag har inga Bland tomtar och troll från hans tid och har nog inte
sett såna sen den där utställningen, så jag minns inte så noga, men
att man inte har samma konstnärliga kraft som Bauer låter ändå inte
som särskilt hård kritik...

> ... jag älskade ett par av hans bilderböcker. I synnerhet en som jag
> hittade på bibliotekets utländska barnavdelning, som hette "Cowboys
> and indians", en Giant Golden Book från slutet av 40-talet. [...]
> Den var gjord i en extremt sötaktigt gullig stil, ganska hemsk
> egentligen.

(På nätet hittar jag bara omslaget till den; på
<http://www.myauntie.com/images/bb1ict.jpg>.)

Såna här formuleringar blir jag lite tveksam inför. Vadå "hemsk
egentligen"? Det är inget fel med gulligt. Du älskade den ju!

(Men jag skulle nog ha kunnat sagt likadant själv om nåt annat.
Jag är tveksam, som sagt.)

Nå, jag ska inte bara bluddra på så här, utan jag hade en konkret
sakupplysning också:

Utställningskatalogen till Nationalmuseums utställning om Tenggren
finns inte kvar där -- jag har frågat. Dom sista hundra exemplaren
såldes till USA förra året. (Varför köpte jag ingen när jag var där?!
Det var nog under en fattig period.)

/Per (som har lånat ut Gladstones Snövitstidning då en
Tenggren-teckning där eventuellt skulle användas i _Den svenska
litteraturen_ (men det blev inte så))