SV: SV: Ud & Se (om Anders And)

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Dec 13 00:55:50 CET 2002

Detektiv Lindström jobbar vidare och mystiken tätnar!

>Enligt www.cbarks.dk har just Carl Barks aldrig använt uttryck som
>man kan direkt härleda till Långtbortistan. Det finns bevisligen uttryck
>som Howdojustan, Farawaystan och Faroffstan men detta har inget med
>Barks att göra, hävdar cbarks.dk bestämt. Det närmaste han [Barks]
>kommit
>skall tydligen ha varit "A Land far, far away..".

Här skulle man möjligen kunna få en sällsynt chans att gå in och korrigera
den fantastiskt välordnade, innehållsrika och tillförlitliga sajten
cbarks.dk, som f.ö. rekommenderas varmt. Howdoyustan måste väl ändå vara
ett Barksnamn?! Är det inte rent av självaste maharadjan av
Kovostan/Pengostan? Jag kan gå och kolla saken på ett ögonblick, men i det
här fallet är det roligare att gissa. Och är det inte det, så tror jag att
det namnet finns på ett annat ställe hos Barks. Men det har ju inget med
Långtbortistan att göra. Däremot har vi fortfarande tre goda svenska
ankister som till skillnad från cbarks.dk minns sig ha sett Farawaystan hos
Barks...

>cbarks.dk har även kontaktat Egmont och där, av en redaktör, fått svaret
>att man kan härleda uttrycket till efter 1955 och att det var Sonja
>Rindom
>som uppfann det.

Stämmer med Rindoms uppgifter som jag nu har sett i två olika intervjuer,
men för min del tycker att jag att 1955 låter tidigt. Ett tiotal år senare
skulle jag vilja chansa på, om jag blev tvungen.

>  En kvalificerad slutsats är dock att det var det danska
>Egmont
>som kontaktades

Ja, det är korrekt. Däremot läste jag själv vidare på sajten och fann att
man hade dödförklarat P.A. Westrin. Det vet jag inget om - rimligen har man
råkat förväxla honom med Axel Norbeck. Däremot är jag rätt säker på att man
inte kan få något exakt svar även om man frågar Westrin. Det är knappast
nån chans att han eller hans hustru kan säga med någon större exakthet när
de har skrivit vad. (Det finns även andra av deras minnesbilder som har
visat sig svåra att verifiera i efterhand.) Jag kan bekräfta att de i
intervjuer menar sig ha uppfunnit namnet, och det stämmer säkerligen vad
gäller den svenska varianten. Men kom den före den danska?

Peter Kylling, som driver cbarks.dk, säger vidare att han till sin
förvåning inte har lyckats hitta något belägg i danska Anders And från
60-talet. Men har han verkligen lusläst varenda blaska i tio årgångar? I
vilket fall som helst är vi överens om att det, säkert i båda länderna,
blev mycket vanligare på 70-talet och senare, även om vi alltså tror att
det har förekommit tidigare.

Återigen tack till Tor för fin forskning och en mycket nyttig länk!