Finsk radio

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Feb 7 13:22:06 CET 2002

Ett media-meddelande till morgonpigga och/eller finska radiolyssnare:

Radio Extrem, en kanal inom den svenskspråkiga radion i Finland, kommer i
morgon, fredagen den 8 februari, att sända en "talkshow" med ämnet Kalle
Anka-serier. Anledningen är att fil dr Pia Toivonen vid Åbo Universitet
nyligen har tilldelats ett stort pris för sin utmärkta (och svenskspråkiga)
avhandling "En serietidning på fyra språk", där hon granskar
översättningarna av Disneyserier från engelska till finska, svenska resp.
tyska.

Doktor Toivonen är huvudgäst i morgondagens program. Undertecknad har också
lovat att vara med via telefon, i egenskap av svensk ankist och tillika
översättare. Jag tyckte också att det lät som om Dan Kronkvist, en
framstående finsk ankist, skulle medverka.

Programmet sänds i morgon mellan 8 och 9 på morgonen svensk tid (9-10 finsk
tid). Man har sagt mig att det ska gå att lyssna via Internet, om man går
till den här sidan:

http://www.yle.fi/extrem/

Där kan man också passa på att säga sin ärliga mening om Finland som
nation. Man kan rösta på att "Finland är bäst", "Finland är lagom bra",
Finland suger" eller "Finland är en häst". Men det kanske inte har med det
här att göra.