Roligt med engelska

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Feb 10 21:59:37 CET 2002

Det finns oändliga möjligheter att inkorporera ankismen i skolarbetet. Jag
blir glad varje gång jag hör talas om någon liknande händelse.

Jag har en favoritanekdot från gymnasiet, när jag som nybliven ankist tog
med mitt exemplar av KA 24/67 till litteraturlektionen i svenska. Där
deklamerar Kalle Anka ett avsnitt ur Coleridges "Den gamle sjömannen" (i
Barks-serien med samma namn), exakt samma dikt som vi hade i läxa. Då blev
läraren så imponerad att hon på stående ankfot gick med i NAFS(k) och så
småningom hamnade i styrelsen.

Numera är min syster lärare i Uppsala. En gång beställde hon för skolans
räkning ett antal exemplar av KA 42/91 med Don Rosas "Ön vid tidens ände".
Hon sa att hon aldrig någonsin hade stött på en lärobok som kunnat förklara
datumgränsens hemligheter så att eleverna förstod. Men Don Rosa kunde.

And the list goes on...