Anglicismer

Johan Småros f90-jos at nada.kth.se
Tors Feb 14 20:44:17 CET 2002

At 19.04 +0000 02-02-14, Kristoffer Björkström wrote:
>Nu har Ka&Co: varit och gjort bort sig lite igen genom att kalla
>Alla Hjärtans Dag för Valentindagen, i ett s.k. pysseltips bifogat i
>tidningen. Den heter väl inte så i Sverige?

Jo.

>I Amerika heter den ju Valentine's Day efter helgonet S:t Valentin.
>Men i Sverige har den inte hetat något med detta helgon. Ytterligare
>ett exempel på hur seriemediet låter sig styras av amerikanska
>jättebolag.

Om du tittar i en vanlig svensk almanacka så ser du att det är just
Valentins dag idag. Valentin har haft namnsdag den 14 februari
åtminstone sedan 1901 års namnlängd. Jag är inte katolik, men jag
skulle gissa att Valentin är de älskandes skyddshelgon och att han
dog en hemsk död (som alla gamla helgon gjorde) den 14 februari.

Däremot är Alla Hjärtans Dag en nymodighet.

johan
--

Do not disrespect the now.