Efterlysning!

Erik Bergwall erik.bergwall at telia.com
Tis Feb 26 10:22:03 CET 2002

Stefan Diös:
> Jag hade bara gott att säga om denna serie medan jag arbetade med den.

oj, det där kan jag inte hålla med om. För mig såg serien ut som ett riktigt
dåligt försök att göra en "drama-serie", som i hög grad skulle likna ett
filmmanus. Det verkade ungefär som om man såg på några avsnitt av "Vita
anklögner"-såpan. Jag tyckte inte alls att denna passade in i tidningen,
eller kom som en "frisk fläkt". Snarare som en regnig monsunvind. Visst,
serien innehöll kanske en bra story, men hade man verkligen arbetat igenom
den så mycket som den krävde? Jag menar, ska man försöka göra en serie till
en dramaliknande såpopera måste man göra det med stil och finess. Det tycker
inte jag fanns i denna serie. Ska man tränga in i Kalle Ankas psyke så som
man gjorde i denna serie måste man ändå tänka på vad det är man gör! Den
ende som gjort det riktigt bra i disneyhistorien var Carl Barks. Han visste
vad han gjorde när han personifierade ankorna. För mig blev alltså "Direktör
Ankas uppgång och fall" en flopp. Visserligen med en dold möjlig handling,
men resultatet blev en dålig ankversion av psykets förvandling a la
"Flugornas Herre".

/koll. 2553, Erik Bergwall