kvack!

Lars Weigl larwe605 at student.liu.se
Tors Feb 28 03:28:58 CET 2002

On Wed, 27 Feb 2002, Magnus Bark wrote:

> Magnus Bark wrote en himla massa saker, i stort sett hela det inlägg
> som jag tänkte skriva själv.

Och med i stort sett samma slutsatser också. Det enda som jag inte håller
med om är det positiva omdömet om Folke Fiskmås, en figur som jag inte
alls tycker särskilt mycket om. Grundiden till figuren är helt ok, men
utförandet lämnar en del att önska; Han är inte särskilt bra tecknad,
eller passar iallafall inte särskilt bra ihop med resten av figurerna i
ankvärlden, och attityden gillar jag inte heller, men där kan jag inte
precisera vad det är som stör mig.

En annan sak som är mindre bra med de senare numren är att en del serier
är undermåligt inscannade, med på tok för låg upplösning. I senaste numret
ser man tydliga pixeleffekter i Flygande finken, En besk medicin,
Tjockhuding på rymmen (inte lika tydligt), Arvtagarens prövningar (inte
heller så tydligt) och Bråk på bowlingbanan. Lättast upptäcker man detta
genom att titta på ankornas ögon, men har man väl hittat det ser man
effekterna överallt. Det gör också att det inte finns några riktigt skarpa
linjer i teckningarna.

Jag gissar att bilderna har ca 80-100 dpi nu, och för att pixeleffekterna
ska försvinna borde de ligga nånstans över 300 dpi.
Lars Weigl - larwe605 at student.liu.se
Dept. of Computer and Information Science
University of Linkoping