SV: TV-tips

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Ons Jan 9 18:48:05 CET 2002

> Nej, men de är så många att man inte kommer ihåg dem.. :)
> Hmm... men Mortimer/Mickey och tågresa är väl mest en myt, va?
>
> ... men kan inte du berätta lite!

Jag har blivit så senil så jag inte minns vad vi ankister har enat oss
om är Sanningen(TM), men om jag virrar lite så kanske nån annan rycker
in och kompletterar.

När jag såg det där teveprogrammet tänkte jag "jaha, nu upprepar dom
den där falska historien om Musses födelse" men sen blev jag osäker på
vad vi egentligen anser oss veta.

Jag bläddrade ju nyligen bland gamla Usenetpostningar däribland en del
av mig, och i en sådan från 1991 (då jag visste mycket mer än jag gör
nu) skrev jag att sanningen nog har gått förlorad och rekommenderade
"Mouse Myths And Mouse Facts" in Richard Holliss and Brian Sibleys
_Mickey_Mouse_His_Life_And_Times_ (s.12ff) i frågan.

Där står bland annat om att Ub Iwerks i nån intervju (ingen referens)
berättat att Musse skapades på ett animatörsmöte i Hollywood strax
efter att Disney kom tillbaka från New York på den beryktade tågresan.
Huruvida Walt gjorde nåt förberedande tänkande till det mötet redan
på tåget är det väl närmast omöjligt att ta reda på nu. Att så
berättas säger inte särskilt mycket i vilket fall, för det låter som
en typiskt historia som skulle ha berättats i vilket fall.

Och det där med att Walts fru skulle ha föreslagit namnet Mickey
istället för Mortimer (vilket väl också upprepades i
tevedokumentären?) har jag ganska bestämt för mig har slagits fast att
det är osant i alla fall. Eller?

/699
"Green, Irish, Mickey!  I have it!  Mickey Mouse shall be your name!"