KA 3/2002

Lars Weigl larwe605 at student.liu.se
Mon Jan 14 16:04:05 CET 2002

On Mon, 14 Jan 2002, Stefan Diös wrote:

> /.../
> H-kodade serierna än i dem som Egmont själva producerar (D-kodade).

Apropå Egmontproducerat.. jag har en del nummer av Gladstonetidningar, där
det för det mesta står tydligt vilka det är som har gjort serien. Ibland
står det dock bara "Story and art by The Egmont Group", bland annat i
Donald Duck adventures 46: "Chip off the old block". I Kalle Anka & C:o 32
förra året finns en serie som heter "Draktänder i gryningen" vars
tecknarstil påminner mycket om "Chip off the old block".

Första gången jag hörde talas om i.n.d.u.c.k.s var för några dagar sen,
och när jag slog upp serien där så visade det sig mycket riktigt att det
är Jose Colomer som har tecknat båda.

Det kanske är svårt att gissa sig till orsakerna Gladstones handlande, men
någon kanske vet varför de inte skrev mer specifikt vilka som hade gjort
serien? Jag har stört mig på det i snart fem år nu, eftersom det är en av
mina absoluta favoriter.

Lars Weigl - larwe605 at student.liu.se
Dept. of Computer and Information Science
University of Linkoping
S-581 83  LINKOPING - SWEDEN