KA 3/2002

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Jan 15 19:08:45 CET 2002

Lars Weigl svarade mig:

>Hur ska man tolka den raden? Jag tycker det ser ut som att Gladstones text
>skulle vara bättre än den svenska,

Ja, det var nog just det jag försökte säga. Gladstone hade tillgång till
några riktigt duktiga manus- och dialogförfattare, och i alla fall under
sin första utgivningsvända lade de ofta ner ett extremt stort arbete på att
förbättra de (relativt få) Egmont-serier de gav ut. Ojämförligt mycket mer,
och för det mesta bättre, än vad jag gjorde då jag tidigare skrev svensk
text till samma serier.

>När jag ändå är igång och frågar en massa saker, varför avslutas alla
>meningar med utropstecken?

Det talade vi om för något år sen här på listan, eller när det nu var. Jag
skrev en av mina långa, tråkiga utläggningar om ärendet. Fast jag har inte
orkat leta rätt på den i arkivet. Det finns på tok FÖR många långa
utläggningar av Diös att bläddra bland, om det inte framgår av titeln vad
man söker. Om någon annan, som inte är rädd för att få dammtussar på
skärmen, orkar leta fram denna utläggning så slipper jag skriva den igen...
jag har inte riktigt tid just nu, inbillar jag mig...