Finns det knattar utanför Sverige?

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Ons Mars 6 21:43:11 CET 2002

När vi ändå är inne på avdelningen olika figurers förekomst i tidningen och favoritfigurer vill jag nämna att Kusin Knase är min favorit, men att jag inte sörjer att han sedan 70-talet är utkastad i kylan. Det med tanke på den undermåliga kvalitet som Knase-serierna uppvisat sedan Strobls tid...

Både Knase och Alexande är rätt begränsade - den ena (i de "äkta" serierna") ankan med de galna idéerna och upptågen (senare bara klantig och knasig) och den andra den tursamme ankan - och därför svåra att använda. Även om det skulle fungera att ge karaktärerna nya drag, är det svårt för författarna/tecknarna att bortse ifrån figurernas karakteristik. Det är ungefär som med Zeke Varg och grisjakten...

Ja, det var bara några reflexioner kring två figurer, även om det kanske inte hade med saken att göra. Det var förresten inte alls det jag tänkt skriva om, vilket väl rubriken antyder. Jag hade bara tänkt att ställa en enkel fråga som jag funderat över:

Är svenska det enda språk där det finns en samlingsbeteckning för Knatte, Fnatte och Tjatte ("Knattarna") eller finns det någon motsvarighet i andra länder? I Carl Barks original är det ju inte så. Där kallas Kalles brorsöner för Huey, Louie och Dewey. Och av det lilla som jag läst av de danska och norska KA-utgåvorna verkar det inte finnas där heller.

/Patrik