Lilla tråget

Per Starback starback at ling.uu.se
Tors Nov 21 13:03:45 CET 2002

Lilla Tråget är en historia som ingår i _Melody Time_.

Det var Hardie Gramatky på Disney som hittade på den,
och senare gjorde han även en barnbok med uppföljare.

Det gjordes några få Disneyserier med Lilla Tråget, men sen blev det
inga fler. Vanligt var det aldrig. Vad jag har hört har Disney inte
rätten till figuren. Jag tror att Hardie Gramatky själv hade den då.
(Han är död nu.)

Jag har sett senare filmer med figuren på video (inte Disney) och köpt
för en billig penning för att se vad det var, men aldrig kommit mig
för att se vad det är.