Tre saker

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 21 15:35:08 CET 2002


Per S tog upp ett par (tre?) viktiga punkter:


>1. Ni glömmer väl inte att det är höstmöte på lördag. I Stockholm.
>Roligt. Kom dit!

Ja! Ja! Det ska jag göra! Inte glömma alltså, utan komma dit.


>2. Kan inte någon summera den aktuella Don Rosa-situationen här?
>Det har inte stått ett knyst här vad jag har sett.

Antagligen menar du mig. Tja, jag kan försöka sammanfatta denna röra, så 
som jag såsom halvt utomstående har uppfattat den. Det kommer ju ändå att 
komma ut förr eller senare, och har redan gjort det på den internationella 
mailinglistan "DCML" samt rent av i någon italiensk tidning tror jag. Jag 
tycker att de mest inbitna svenska fansen har rätt att få veta något om detta.

Rosa har inte gjort någon serie sedan i juni i år, då han avslutade den 
mycket vackra "Ett fantastiskt drömliv" som kommer i KA & C:o till jul. 
Orsaken är en meningsskiljaktighet med hans arbetsgivare, Egmontkoncernen 
(och i viss mening Disney bakom dem). Rosa anser sig orättvist behandlad. 
Egmont å sin sida anser tvärtom att man behandlar Rosa mångfaldigt bättre 
än någon gren av Disney nånsin har behandlat någon annan, ungefär (detta är 
förstås inte ett direktcitat från någon).

Det Rosa vill ha är en större ägande- och förfoganderätt till sina serier 
och annat material som han gör (artiklar, planscher osv). Han tycker att 
det ofta slarvas när de sprids mellan olika länders utgivare. Ofta hamnar 
de där han inte har tänkt sig eller ser ut som han inte har avsett. 
Dessutom vill han ha ersättning (royalty) när serierna ges ut i repris, 
särskilt när hans namn används som dragplåster vilket allt oftare är fallet 
i allt fler länder. Så menar Rosa att det ska gå till i den civiliserade 
världen (återigen inget direktcitat). Men hos Disneys licenstagare har det 
alltid stått i kontrakten ungefär så att förlaget köper den totala 
äganderätten till alla verk och får göra vad de vill med dem, inklusive ge 
ut dem fritt i repriser och i olika länder. I stället får man hoppas att de 
betalar extra bra när de köper verket av upphovsmannen första gången, och 
det anser jag att de också är kända för att göra.

Nu vill alltså Don Rosa ha något som å ena sidan kan anses vara en 
grundläggande rättighet för vilken konstnär som helst, men å andra sidan 
något som aldrig tidigare har förekommit i hans specifika bransch. Man kan 
upprört yla att det är "skandal att ett sånt geni inte kan få vad han 
förtjänar", eller så kan man kallsinnigt rycka på axlarna och säga att 
"jobbar man åt Disney vet man vad som gäller och får skylla sig själv, och 
bra betalt har han i alla fall". Märk att jag försöker presentera läget så 
neutralt som möjligt, oavsett vad jag själv kanske tycker och tänker. 
Exakta detaljer om vad Rosa begär, eller vad han har blivit erbjuden, kan 
jag heller inte ge. Dem känner jag inte till och det vill jag inte göra heller.

För närvarande gör alltså Don Rosa inga serier. Man kan säga att han 
"ligger i strejk" tills saken har kunnat lösas på ett sätt som han kan 
acceptera, med ett direkt hot om att i annat fall sluta. När detta 
diskuterades på DCML-listan nyligen, fick Rosa genast stöd av en massa fans 
som sa ungefär att "nu skriver vi allihop till Egmont och skäller ut dem 
och hotar med läsarstrejk, för vi vill inte att Don ska sluta". Då svarade 
Rosa genast med en vädjan ungefär att "gör absolut inte det, för det kan 
inte göra saken bättre så länge diskussionerna pågår". Det tycker jag att 
han har rätt i, så det ska vi svenskar inte heller göra. Vi får vänta och 
se vad som händer och hålla tummarna för att det ska dyka upp en lösning.

Kan det göra det då? Får vi nånsin se några fler serier av Don Rosa? Tja, 
vem vet. Om jag ska avsluta med en personlig reflexion, så tänker 
åtminstone jag inte sitta här och hålla andan medan jag väntar på att 
Disney ska ändra sina principer... Däremot hoppas jag naturligtvis för min 
egen skull att få läsa fler Rosa-serier, och för Don Rosas skull att han 
ska finna en framtid och en syssla som han kan känna sig tillfreds med, 
allra helst med de ankor som jag vet att han älskar så rent.


>3. Jag hade bara två saker, men jag skrev tre i ärendet, för det låter
>bättre, och jag tänkte att jag kanske kommer på nåt mer medan jag
>skriver.

Det skulle i så fall kunna vara att det äntligen ser ut att komma en 
ljusning när det gäller utgivandet av Disney-serier i USA. De har ju legat 
nere i några år igen, eftersom så få läser dem och det (återigen!) är 
besvärligt att förhandla med Disney som ju äger alla rättigheter. En idog 
man har länge velat ta över utgivningen, och nu kan det hända att affären 
till sist går i lås. Jag tyckte det stod i ett meddelande att det så snart 
som i april kan komma Kalle Anka-serier på engelska igen. En stor glädje i 
så fall för alla stackars svältande fans i väster, plus förstås alla 
engelskkunniga européer som är trötta på att bara få läsa översättningar. 
Så får vi se om det går att få den breda amerikanska allmänheten att köpa 
serierna den här gången...!

Allt detta ovanstående under punkt 2 och 3 är min tolkning av det jag har 
uppfattat genom att läsa DCML-listan och via en kort privat korrespondens 
med Don Rosa.


S Diös





More information about the Ankism mailing list