Disneys relationer till krigsapparaten

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Ons Okt 9 22:53:56 CEST 2002

Den nye listmedlemmen Peter Johansson skrev:

> forskningsarbete som skall innehålla Disney Studios
> kopplingar till militärmakten under andra
> världskriget; främst manifesterad i de tecknade
> propaganda- eller informaitonsfilmer som gavs ut under
> denna tid (jag tänker exempelvis på "Der Fuehrers'
> Face", "Education for Death", "The Spirit of '43" etc
> etc).

Det låter intressant! Skicka gärna ett exemplar till NAFS(k):s
lånelager när du är klar!

Disney gjorde en hel del direkta instruktionsfilmer och liknande åt
militären liknande, så man får väl hålla i sär terminologin om man ska
prata om de här filmerna så man inte blandar ihop samarbeten med
militären med t.ex. "Der Fuehrer's Face", som väl var en helt vanlig
Kalle-film och inte något beställningsjobb alls.

Jag vill rekommendera en artikel om Disneystudion under andra
världskriget i ett nummer av Mike Barriers fanzine Funnyworld. Jag
hittar det tyvärr inte i min röra nu, så jag kan tyvärr inte tala om
vilket nummer det var, eller referera det närmare, men jag minns
artikeln som mycket intressant. Jag antar att NAFS(k) har Funnyworld i
sitt lånelager. (Du är väl med i NAFS(k)?) Annars är den nog svår att
få tag på. Den verkar inte finnas på svenska universitetsbibliotek,
t.ex.

Det var länge sen jag läste den artikeln, men jag minns den som mycket
upplysande över hur villkoren för filmstudion var då. (Walts egen
patriotism. Hälften av långfilmsintäkterna borta på grund av kriget i
Europa. Många animatörer inkallade. Tryck från militären att tillverka
instruktionsfilmer och liknande så gott som gratis och hur det kunde
innebära att färre animatörer inkallades. Osv.)

Samme Barrier har förresten skrivit en tjock bok som heter _Hollywood
Cartoons : American Animation In Its Golden Age_. När den kom tänkte
jag att den måste jag omedelbart skaffa, men av nån anledning blev det
aldrig av. Jag tror att många av Barriers artiklar i Funnyworld
kan ses som förarbeten till detta monumentala arbete, och jag tror
definitivt att den är värd att titta i i dessa frågor.

--
The Spirit of 699