Svenska dubbningar och soundtrack

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Mon Sep 9 23:20:24 CEST 2002

Per Starbäck skriver:

> Förresten: När började man regelmässigt göra soundtrack-skivor till
> filmerna?

Jag förmodar att Du frågar efter just svenska soundtracks. Mikael Flodin har tidigare idag skrivit ett mail och berättat om LP:n "Nalle Puh på honungsjakt". Själv hade jag tänkt nämna just den skivan. Ett par år senare, ca 1969, kom även "Nalle Puh och den stormiga dagen". Dessa båda LP-skivor saknar jag men jag minns dem mycket väl, dock som ett dubbelalbum med båda filmerna!

För tillfället fungerade inte hemsidan för Statens ljud- och bildarkiv, där jag tänkte se om jag kunde finna fyra stycken sånger från "Snövit" med Tatiana Angelini. Jag är nästan helt säker på att det kom ut två stycken 78-varvare ("stenkakor") med det svenska soundtracket i samband med att filmen lanserdes i Sverige. Dock vet jag helt bestämt att de frya sångerna (En dag är prinsen här, Önskesången, Om du sjunger och ler, Vissla lite grann') kom ut på EP-skiva under 1960-talet på skivmärket Odeon/EMI. Jag hade den i min ägo men har tyvärr inte kvar den.

När det gäller soundtrack generellt så skall det amerikanska soundtracket till "Snövit" vara  världens första soundtrack på skiva. Tidigare filmmusikaler som t. ex. Fred Astaire/Ginger Rogers "Top Hat" (1935), Swing Time" (1936), "Shall We Dance" (1937) etc. kom ut på 78-varvare men inte som soundtrack. Man gick in i skivstudion och spelade in sångerna separat ungefär så som man sjöng dem i filmerna. "Snövit" blev alltså banbrytande även på den här punkten.

Mikael Flodin skriver:

> Någon som har information om andra LP eller CD-utgåvor med tidiga
> Disneylåtar med svenska artister?

Kanske räknas 1960-talet som "tidigt" i det här sammanhanget, men jag tänker på en god vän till mig som tragiskt nog avled för ett par veckor sedan, sångerskan Sonja Stjernquist. När jag var i sådär 6-7-års åldern blev Sonja min absoluta favoritartist. Hon låg nämligen på svensktoppen med "Lite socker i botten" från "Mary Poppins" och det var den bästa låt jag visste. Sonja spelade 1966 (ca) in dels en EP-skiva med fyra melodier från "Mary Poppins", dels en LP-skiva med titeln "Sonja Stjernquist i Disneyland". Jag har kvar båda skivorna men de är mycket slitna som ni förstår. Jag spelade dem både dag och natt. Arrangör och orkesterledare var Sven-Olof Walldoff och skivmärket var Septima Records.

Senare, när jag var 19 år, fick  jag äran att lära känna Sonja privat och vi förblev vänner och träffades med jämna mellanrum under de följande 23 åren. Många gånger, när Sonja visste att jag satt i publiken på hennes konserter, passade hon på att sjunga någon Disneymelodi.

För att återgå till Tatiana Angelini (ni vet väl att hennes dotter är Michaela Jolin, TV-hallåa på Sveriges Television) så medverkade hon på en s.k. Lill-LP. En vinylskiva i storlek som en EP men spelades i hastigheten som en LP 33 1/3 rpm. Titeln var "Törnrosa" och på sida A berättade Tatiana Angelini sagan om Törnrosa. På sida B sjöng Tatiana två sånger till orkestern från filmens soundtrack(!). Skivan kom 1969 i samband med att filmen hade nypremiär i Sverige. Jag vill påpeka att Tatiana inte gjorde någon röst på filmens svenska originalinspelning.

Mattias Thuresson skriver:

> Att Disney har gjort Alice i Underlandet hade jag faktiskt
> ingen aning om. Men när hade filmen svensk premiär? Internet
> Movie Database (www.imdb.com) brukar ha koll på när filmer
> har svensk premiär men där hittar jag inget datum.
> Vilka fler gjorde den svenska dubbningen?

"Alic i Underlandet" hade svensk premiär 26/12 1951 och här är rollförteckningen gällande den svenska originaldubbningen:

Maj-Britt Nilsson - Alice
Fylgia Zadig - Systern m.fl.
Viktor "Kulörten" Andersson - Kaninen
Kjell Stensson - Larven
Sigge Fürst - Dodo + Trean
Tord Stål - Hattmakarn, Kungen, Tvåan
Bertil Perrolf - Tweedle Dee
Bo-Teddy Ladberg - Tweedle Dum
Sven Arefeldt - Smilkatten
Anna-Lisa Baude - Drottningen, Svärdsliljan
Karl-Arne Holmsten - Påskharen
Britta Brunius - Fågeln, diverse blommor
Sven Lindberg - Bill
Folke Rydberg - Valrossen
Ulla Waller - Hasselmusen
Rut Almgren - Blommor
Rigmor Sahlberg - Blommor
Helena Neuman - Kör
Britt Leonardie - Kör, solosång
Kerstin Meyer - Kör
E. Eckert-Lundin - Timmerman
Sten-Göran Camitz - ??
Sixten Fork - Kör
Tore Werner - Kör
Folke Rydberg - Dörrhandtaget, kör
Kurt Fagerholm (Fagerström?) - Kör

Eventuellt kan några av skådespelarnamnen vara pseudonymer.

Därtill finns även en separat körlista:

Sopraner: Gerda Lustig, Li Anian, Elsebeth Månsson, Ingrid Magnusson, Elisabeth Lindberg, Astrid Lövstrand.

Altar: Ing-Britt Tillman, Harriet Andersson, Ann Slott

Tenorer: Fongnert (?), Börje Ottonius, Nils Nilsson, Tore Falk, Helge Blomgren.

1:sta basar: Vincent Jonasson, Björn Palmgren, Sten-Gunnar Wennerberg.

2:dra basar: Åke Eriksson, Lars Olov Åström, Knut Falk.

Översättning: Gardar Sahlberg
Svensk regi: Per-Axel Branner
Musikalisk ledning: E. Eckert-Lundin

Ja, det blev en diger lista. Där kan vara några frågetecken på några namn. Arvodeslistan som jag har kopia på från 1951 är lite svår att tyda på några ställen. Jag hoppas att Mattias Thuresson och även övriga på listan är nöjda med detta.

/Robert Andersson