Ensidesberättelser

Germund Silvegren germund.silvegren at ekol.lu.se
Tors Sep 12 19:51:46 CEST 2002

>Det stämmer. Detta är ett ganska så besvärligt och tidsödande jobb.
>
>I Musse-julböckerna finns oftast inga koder,
>så det enda man kan gå efter är tecknarstilen.
>I bästa fall kanske man kan tidsbestämma en historia till 19xx +/- 2 år,
>då har man 250 möjliga datum.
>
>Dagsstrippar är förstås ännu värre.

Hade det bara varit frågan om rent råslit hade man nog kunnat klara av det.
Tyvärr är ett av de stora problemen att hitta kronologiska reprinter av
stripparna att leta upp datumen i. Dagsstripparna med Kalle fram till 1952
(och kanske några år till) finns på norska men sen är det stopp.
Kalle-söndagar efter 1945 får man nog hitta på italienska liksom
heltäckande reprinter av Musse-söndagar. Alternativet är att leta rätt på
spridda tidningar med sidor som indexerats i Inducks och jämföra men det om
något är tidskrävande.

/Germund - som ägnat många sena kvällar åt att leta datum på strippar i
amerikanska 40-tals-tidningar