Ensidesberättelser

Germund Silvegren germund.silvegren at ekol.lu.se
Fre Sep 13 11:31:53 CEST 2002

>Man kan dock inte lita helt och hållet på de norska (eller finska) böckerna:
>p.g.a. rörigt system för copyrightåren för de första stripparna från varje
>år, har vissa strippar hamnat i fel bok. Den säkraste källan borde nog vara
>att leta rätt på gamla nummer av Aftonbladet m.m. som finns på mikrofilm på
>diverse bibliotek, men det kan vara besvärligt att ta med sig de strippar
>man letar efter till mikrofilmssalarna.

Att copyright-åren ibland  överlappar nyåren visste jag men inte att vissa
strippar finns med i fel volym. Det låter alldeles otroligt klantigt. Har
du någon förteckning över felaktiga strippar? Den säkraste källan är
naturligtvis att kolla amerikanska dagstidningar. Jag kopierade några
strippar som fattas i de norska böckerna från mikrofilm när jag bodde i USA
och även om kvalitén blev ganska usel finns det kompletta längder att
tillgå. Tyvärr tar det enormt lång tid att leta rätt på varje stripp på
mikrofilmen.

>Bøkene med dagsstriper stoppet ikke med 1952 årgangen. De har i hvert fall
>kommet til 1956 årgangen, om ikke lenger.

Det låter ju alldeles förträffligt. Jag trodde de var nerlagda sen några år.
/Germund