Kalle Ankas Pocket

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Apr 9 20:30:35 CEST 2003

Stefan Persson:

>Varför väljer Pocketredaktionen ständigt att byta namn på figurer som
>redan har andra namn på svenska, en del av dem till och med vanligt
>förekommande under dessa namn i Kalle Anka & C:o?

Detta kan jag inte svara på. Jag har ingen kontakt med översättaren eller
-na till KAP, och den/de personen/-rna kanske inte läser KA & C:o heller.
Men jag minns från den tiden då jag själv höll på med pocketarna att det
var groteskt svårt att hålla ordning på alla figurer.

Om det dyker upp några fall som du tycker är särskilt allvarliga eller
vanligt förekommande, så tycker jag att du ska skriva till redaktionen och
tipsa dem om det. De blir säkert tacksamma över chansen att bättra på
sådant i framtiden.