Re: De kompletta årgångarna av Kalle Anka

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Apr 15 16:30:15 CEST 2003

Anders M Olsson:

>Vad finns det egentligen för planer när det gäller fortsatt
>utgivning av de kompletta årgångarna av Kalle Anka & C:o? Jag har
>för mig att jag hört någonstans att utgivningen skulle avslutas
>efter årgång 1956. Personligen hade jag gärna sett hela 50-talet
>utgivet i bokform, kanske till och med några år in på 60-talet.

Några så där riktigt betongkonkreta planer tror jag inte finns, men som du
möjligen märkt har utgivningen redan fortsatt förbi 1956. I alla fall
håller den på med att fortsätta. Om 1956 nämndes som en möjlig slutpunkt
kan det bero på att det var sista året med månadsutgivning. Men nu är man
alltså i full gång med 1957, troligen för att den här bokserien har blivit
en sådan succé.

Nästa gissning skulle därmed bli att man håller på till 1958. Året därefter
börjar veckoutgivningen och då kanske det blir lite otympligt med såna här
böcker. Men man ska aldrig säga aldrig innan man har kastat smöret i ån.

>Och hur blir det med Walt Disney's Serier? Finns det några planer på
>inbundna årgångar av dessa? Det känns ju lite snopet att de bara
>finns med i Kalle Anka-böckerna så länge som de kallas för B-nummer.

Ja, visst är det många som hoppas på att även dessa ska komma i bokform så
småningom. Tanken är inte orimlig. Den som lever får se. Jag är inte
inblandad i något beslutfattande, utan här bara gissar och hoppas jag som
vilken läsare som helst.