Kalle Anka i djungeln

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Jan 5 01:06:46 CET 2003

Johan Andersson reste i julas ett mycket intressant spörsmål som ingen
tycks ha svarat på:

>Så här dan efter dopparedan, dagen efter att man som vanligt beskådat
>"Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul", väcks åter en liten fundering
>som jag har burit ända sedan jag var liten knatte och såg programmet
>"Disneytajm" på TV. I kortfilmen "Kalle Anka i djungeln" så finns det ju
>som ni vet en fågeln som sjunger den där smått irriterande sången (om man
>nu kan kalla det för "sång"). Tillbaka till "Disneytajm", i ett av
>avsnitten berättar programledare koll. Lasse Åberg att om man spelar denna
>"sång" långsamt så blir det en mexikansk folkvisa "från en liten by i
> [...]

Ej heller jag kan bekräfta eller dementera detta med utgångspunkt från
någon faktauppgift, för det har jag nog inte sett eller hört någon frånsett
att jag också har ett minne av att koll. Åberg yttrade något liknande i
sitt fina program.

Däremot kan jag berätta om ett eget minne från tiden då jag själv var en
medelstor knatte, långt före Disneytajm. Koll. Göran Duhrin, min mycket
gode vän, innehade då en stor och ståtlig rullbandspelare som han kunde
mixtra med på alla möjliga sätt. Bland annat kunde han sno runt banden så
att de gick att spela upp baklänges och i annan hastighet, vilket förstås
var alldeles enastående spännande. Naturligtvis spelade vi in aracuans läte
och lyssnade på det baklänges och i långsamt tempo. Då lät det som en
murrig mansröst som sjöng en nästan urskiljbar melodi. Huruvida texten kom
från Popocatepetl, eller ens Ixtaccihuatl, uppfattade vi dock icke. Jag
tror säkert inte heller att tempot var det mest korrekta eller att in- och
uppspelningsmetoderna var de bästa, men det var tillräckligt för att koll.
Duhrin och jag skulle få nackrysningar av vällustig spänning. Det kändes
som om vi hade löst en hemlig gåta och var på väg in i Walt Disneys
förbjudna tempel, eller nåt.

Någon modern ljudtekniker kanske kan göra om motsvarande experiment i dag
med bättre resultat? Det kanske låter ännu bättre om man lyssnar
framlänges? Att fråga koll. Åberg varifrån han fått sina uppgifter vore väl
en alldeles för enkel lösning...

Jag emotser med spänning vidare forskning!