Dubbning av Oliver oc h gänget på DVD

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Juli 24 08:13:23 CEST 2003

Aj då. Då gäller det att hålla hårt i exemplar med den gamla dubbningen. Finns
det något sätt att skilja versionerna åt (märkning på omslaget, på skivan etc)?
Annars får man väl gå till en butik med så pass personlig service att man kan
få lyssna lite på ljudspåret.

Mitt tips är annars att lyssna på öppningssången, "Det är alltid någonting på
gång i New York City". Om han sjunger "City" med T-ljud är det den gamla
originaldubbningen. Om han sjunger "Ciddy" med D-ljud är det den nya
omdubbningen som man alltså INTE vill ha.

Sen kan det kanske vara hälsosamt att tvivla lite på Buena Vistas uppgifter.
Det påstods ju även att 1994 års version av Bambi snabbt ersattes i nyupplagor
när de upptäckte att den hade fel dubbning. Men hittills har jag inte hittat
ett enda exemplar med 1994 års omslag och den nya dubbningen.