Tema-serier?

Mon Juni 30 03:10:00 CEST 2003

Kvack,

Efter att ha läst senaste KA&Co blir jag konfunderad. Jag går tillbaka
i samlingen och tittar, bara för att få mina farhågor verifierade.

Det handlar om två serier:

* "Kalle Anka Myternas ö" D/D 2002-018 som fanns i KA&Co 23-24/03

* "Musse och Långben Myter och Mysterier" D 2002-112 vilken var
  publicerad i KA&Co 27/03

Dessa serier (som jag tyckte var bra, för övrigt) har båda manus av
Per Hedman, Pat McGreal och Carol McGreal och är tecknade av César
Feroli.

Men likheterna slutar inte där, tvärtom. Serierna är ner till mycket
små detaljer identiska. Förutom huvudrollsfigurerna och det konkreta
problem de ska lösa så är det exakt samma serie!

Det måste finnas en tanke bakom detta. Men jag är inte den som kommer
på tanken. Det kan bara inte vara så att de försökt tjäna dubbla
pengar på samma manus, det kan jag inte tänka mig.

Men vad är det då? En demonstration av de olika figurernas möjlighet?
Upptakten till en gemensam fortsättning? Kommer vi att få se samma
manus med Farmor Anka och Mårten Gås eller med Stora och Lilla Stygga
Vargen?

Eller finns det någon bakgrundskunskap som jag borde ha som läsare,
men som jag saknar?

/koll 2651