Re: Björnligekupp

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Mars 5 22:02:12 CET 2003

Tor L:

>För ganska längesedan så minns jag att jag läste om en Björnligekupp i
>verkligheten. Jag vill minnas att det var på sista sidan (motsvarande
>"Solsidan") i en Kalle Anka & C:O. Hur som helst handlade det om några
>skurkar som hade kopierat (eller inspirerats av) en Björnligekupp i en Kalle
>Anka-tidning.

Jag kommer ihåg ett fall, men jag vet inte om det är samma som du tänker
på. Det var en serie som gick i nåt jul- eller sommarlovsalbum i början av
80-talet. Björnligan körde en bulldozer genom en butiksvägg och stal
juveler eller vad det var.

Något senare inträffade nästan samma sak i Norge, och när tjuvarna åkte
fast hittade polisen tidningen uppslagen på samma serie i deras bil. Det
var det som var det roliga... det var liksom för uppenbart. Jag minns att
Expressen ringde mig och ville skriva om det, och eftersom jag hade
översatt serien mindes jag den mycket väl. Jag fick gå upp till redaktionen
(jag bodde bara några kvarter därifrån) och låta dem kopiera några
relevanta rutor till sin hån-artikel mot de norska fiaskobovarna.

Nånstans har jag kvar både Expressens artikel och albumet med den svenska
utgåvan av serien det rörde. Det måste ha inträffat mellan 1982 och 1985.