SV: Barks-serie sökes

patrik öbrink vsg982s at tninet.se
Ons Mars 12 17:58:57 CET 2003

Jag minns ingen Barks-serie med just det temat, med däremot en icke-Barks
från 1985: "Det spanande ögat" (D7200) som gick i KA41/1985, dvs. då Ingrid
Emond fortfarande översatte serierna. Björnligan klär ut sig till
TV-tekniker för att komma åt Hertigens av Gruvenland diamanter. De stjäl
dem i direktsändning varvid hertigen blir rasande och tar strypgrepp på
programledaren. "Intervjun utgår och ersätts av en film om korgflätning
under vattnet". Björnligan blir gripna kvällen efter då "det spanande ögat"
är på jakt efter licens-smitare. Och till den kategorin hör självfallet
björnbusarna.

/P