RE: Björnliganfunderingssvammel

Theresa Wiegert theresaw at oso.chalmers.se
Mon Mars 31 11:05:35 CEST 2003

On Mon, 31 Mar 2003, Kjell Croné wrote:

> Jag har en känsla av att Björnligan blivit dummare med åren. På 50-talet var
> dom ett allvarligt hot mot Joakim.
> Framåt 80-talet såg dom mer ut som ett gäng misslyckade småskurkar.

Jag fick alltid för mig att det varierade med vilka som var med i serien -
var det en joakimserie var de oftast ganska (förhållandevis) smarta (men
förbisåg alltid nån detalj, så de råkade illa ut), men var det bara dem,
eller o fasa, någon auktoritetstyp inblandad, typ mamma buse eller farfar,
så var de plötsligt tvättäkta kretiner. Så för mig var det alltid olika
busar det handlade om.

Min nästa fråga har fö säkert diskuterats till leda, men jag har missat
det - björnar eller beaglar? Och vad har björn med saken att göra om de eg
är hundar (vilket de "ser ut" att vara, åtminstone enligt
ankeborgsstandard, medan de  ser ungefär lika mycket ut att vara björnar
som Stora Björn gör det...). Hette alla kanske Björn innan de fick sina
nummer?

/Theresa