Re: Ang: Re: Stål-Långben

Asa Johansson Asa.Johansson at littvet.uu.se
Ons Okt 1 12:23:49 CEST 2003

At 11:42 10/1/2003 +0200, you wrote:
Mats:
>Problemet är ju att man blir rätt förvånad första gången man får se en
>sådan figur. Jag minns att både Stål-Kalle och Stål-Långben kändes
>oförklarliga första gången man stötte på dem. Hur är det, finns det några
>officiella första serier med dessa figurer, dvs där man får reda på hur
>Långben hittar jordnötterna eller Kalle får sin utrustning?

Stål-Långben har jag ingen koll på, men när det gäller Stål-Kalle finns det
sådana serier. I artikeln "Disneyserier i Italien" del 3 i NK 32 diskuterar
Francesco Stajano dessa och redogör för hur det gick till när Kalle blev
Stål-Kalle - om jag nu inte minns helt fel; jag har inte mina NK framför
mig för tillfället.

/Åsa

Åsa Johansson
Litteraturvetenskapliga institutionen