Pelle Kanin/Bror Kanin

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons Okt 1 12:37:31 CEST 2003

Intressant fråga. Det verkar som det någonstans på vägen blivit en förväxling
mellan Bror Kanin (Br'er Rabbit) i Joel Chandler Harris fabler och Pelle Kanin
(Peter Rabbit) i Beatrix Potters sagor.

Jag har sökt lite i Libris och det finns belägg för att Br'er Rabbit hette Bror
Kanin i Joel Chandler Harris böcker i svensk översättning redan 1944. Det var
innan Sången om Södern gjordes.

Å andra sidan gavs det ut en Disney-bok med titeln "Walt Disney's Pelle kanin
på äventyr" år 1948 (dvs samma år som Sången om Södern hade svensk premiär).

Från 1978 kom det ut ett antal disneyböcker med Bror Kanin under sitt rätta
namn.