Paddan

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons Sep 3 11:36:45 CEST 2003

Så mycket kan sägas säkert att den aldrig har visats på bio i Sverige. Däremot
har den getts ut på hyrvideo. Av osäkra uppgifter som jag har pusslat ihop från
olika källor har jag fått fram att den gavs ut av Esselte Video mycket tidigt
på åttiotalet. Den hade då svenska texter, ej svensk dubbning. Esselte Video
lär ha varit mycket noga med att kräva tillbaka sina hyrkassetter, så man kan
förmoda att den numera är mycket sällsynt på begagnatmarknaden.

1990 kom det ut en köpvideo med titeln "Prinsen och Tiggarpojken". Den
innehåller även den halvtimmeslånga filmen "Legenden om Sömniga Dalen" som
utgör ena hälften av "The Adventures of Ichabod and Mr. Toad". Denna version
har svensk dubbning. Den andra hälften, dvs "Wind in The Willows" (Det susar i
säven) har nog aldrig getts ut på köpvideo i Sverige.

Vill man ha tag på hela den kompletta filmen kan man köpa den på video eller
DVD från USA eller England.

Rättelser eller kompletterande information (såsom releasedatum, den exakta
svenska titeln etc.) mottages tacksamt.