Re: Branca, Korhonen och Diös

Anders Karlsson listor at anders.cx
Fre Sep 5 18:45:32 CEST 2003

För mig som är född -80 är Branca den "riktiga" tecknaren. Andra må bli lyriska när de minns Carl Barks storslagna serier, men för mig sitter det djupt rotat att Kalle Anka SKA vara tecknad av Branca, gärna översatt av Ingrid Emond. Det är först då det blir Kalle på riktigt.

Eller nu överdriver jag.

Så här i efterhand är det klart att man inser att kvalitén både tecknar- och berättarmässigt är helt överlägsen när det är Barks, Rosa eller Rota (m.fl.) som hållt i pennan. Men just den där nostalgitrippen står ändå repriserade Branca-serier för.

Anders Karlsson