Filmrecension

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall at amersham.com
Tis Aug 31 12:43:10 CEST 2004

Tjena!

Får man recensera filmer på ankismlistan? Nähä, inte det. Jag gör det ändå!
=)

Jag såg nämligen Pinocchio för första gången nånsin häromdagen. Tänkte jag
kunde ge er en enkel liten recension.

Ni får gärna rätta mig i faktafel om jag skulle råkat "groda" ur mig såna.
Ni får gärna svara oxå på varför han heter just Pinocchio om ni nu vet det.

  Pinocchio

  År: 1940
  Regi: Hamilton Luske/Ben Sharpstein
  IMDb: 7,7
  Story: Aurelius Battaglia (manus), Carlo Collodi (novell)
  Röster: Mel Blanc, Don Brodie, Walter Catlett, Frankie Darro, Cliff Edwards, Dickie Jones,
  Charles Judels, Christian Rub, Evelyn Venable

  Jag har för första gången sett Disneys andra film, den om trädockan Pinocchio som fick
  liv. Det känns overkligt att den kom för 64 år sedan. Det är såå välgjort och slår det
  mesta av det vi ser komma i modern tid i animationsväg. Det känns som datorernas intrång i
  tecknade världen har pajat ganska mycket av känslan av liv i det man ser. Det kändes mer
  levande förr.

  Gepetto är en träsnidare vars specialitet ligger i att tillverka olika sorters skojiga
  gökur. Men han är ändå mest nöjd med sitt senaste verk, marjonetträdockan Pinocchio. Vad
  Gepetto fick namnet ifrån har jag inte orkat ta reda på. Antar att det har nån slags
  betydelse som passar in. Nåt med trä? I varje fall var inte Gepettos husdjur, katten
  Figaro och guldfisken Cleo alltför nöjda med namnet. (Embedded image moved to file:
  pic19169.gif)

  Vi befinner oss i Milano och luffaren Benjamin Syrsa/Jiminy Cricket kikar in till Gepetto
  och finner att, hmm, ja där skulle jag kunna trivas. Han gör sig hemmastadd bland alla
  gökur. Gepetto önskar en kväll under ett stjärnfall att hans docka Pinocchio ska få liv.
  Han fick aldrig familjen han ville ha. Han önskar sig så varmt en pojke att ta hand om. På
  natten kommer den blå fen till Gepettos hus och gör att hans önskan blir uppfylld. Den blå
  fen träffar på Benjamin som snabbt tar på sig uppgiften att bli Pinocchios samvete.
  Äntligen hade syrsan fått en mening med sitt liv. Fen svingar sitt spö och vips är
  Benjamin finklädd och redo för sitt uppdrag att hjälpa pojken att skilja rätt från fel. Om
  de två lyckas så kanske Pinocchio till slut kan få bli en riktig pojke, men det gäller att
  han sköter sig.

  Som i alla Disneyfilmer är musiken en viktig del. I filmens första scen ser vi Benjamin
  sittandes på en massa böcker sjungandes "When you wish upon a star" som vi lärt oss älska
  genom att varje jul få uppleva i Kalles julaftonsprogram. Efter det berättar Benjamin
  storyn om Pinocchio. Gepettos önskan slår in och vi får följa alla äventyr Pinocchio,
  Benjamin, Figaro, Cleo och Gepetto råkar ut för. Bland annat träffar de på den burduse
  cirkusdirektören Stromboli som bara har pengar på hjärnan samt räven Redlige John och hans
  korkade vän, strykarkatten Giddy. (I filmen textas han som Ärlige John men jag väljer att
  kalla honom Redlige John då det är det jag lärt mig att han heter.) Många av dessa figurer
  har levt vidare i andra Dineyserier. Figaro bl.a. har vi ju ofta sett sammankopplad med
  Mimmi. Benjamin Syrsa är filmens "stjärna" (hehe) och överglänser huvudfiguren som
  visuellt intresse även om Pinocchio i sig är en skojig karaktär.

  Walt Disney fick efter Snövit 1937 en stor press på sig att följa upp sin första succéfilm
  och Pinocchio blev lösningen. En mycket lyckad och rolig film med en hel del spänning. En
  tidlös klassiker och jag ger den 8 av 10 fallande stjärnor. Next up är att se
  Aristokatterna och Bernard & Bianca. Nån ordning får det väl vara för en ankist. Klart jag
  måste se alla Disneyfilmer annars får jag väl skämmas. (Embedded image moved to file:
  pic15724.gif)

/Nikodemus