Hur uttalas "Magica"?

Anders Engwall (KI/EAB) anders.engwall at ericsson.com
Tors Dec 9 13:48:44 CET 2004

Kära medkollusorer,

frågan om vilken stavelse i "Magica" [de Hex] som
ska betonas är väl en som aldrig besvarats och kanske
är det så att den inte ens kan besvaras. Min undran är
då om det är någon av åsikterna som är vanligare
förekommande än den andra.

Frågan om uttalet dök upp nyligen och jag insåg att
jag inte kunde åberopa auktoriteter i ämnet - dvs
hänvisa till vad (de flesta) ankismens skarpaste hjärnor
anser - eftersom jag inte har en susning därom. Så finns
det nån slags majoritetsåsikt i ämnet?

Själv tillhör jag dem som betonar andra stavelsen.

Jag gissar dessutom att ingen betonar den tredje.

/ 2312