Hur uttalas "Magica"?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Dec 12 13:26:49 CET 2004

Anders E:

>frågan om vilken stavelse i "Magica" [de Hex] som
>ska betonas är väl en som aldrig besvarats /-----/ jag insåg att
>jag inte kunde åberopa auktoriteter i ämnet - dvs
>hänvisa till vad (de flesta) ankismens skarpaste hjärnor
>anser - eftersom jag inte har en susning därom.

Haha, då har du inte läst NAFS(k)uriren nr 2 från 2 november 1977... och
det ska du förmodligen vara glad för... hahahaha... Där reder nämligen
undertecknad skribent ut frågan i en sedvanligt lysande (nåja) artikel om
"Magikens mästare".

Fast det är inte säkert att den blev speciellt utredd. Jag kom nog mest
fram till att teorierna skiftar: "Så stor är denna demons makt över oss
vanliga dödliga, att hennes blotta namn utgjuter förvirring i våra led. Vi
vet faktiskt inte säkert hur det ska uttalas!" Därefter framkom att de
flesta föredrog första stavelsen medan jag själv (liksom Anders)
förespråkade den andra. Åtminstone på den tiden. Nu är jag rädd att jag har
blivit så indoktrinerad att jag minst lika ofta säger "Mágica".

Det kan ju finnas visst fog för den betoningen om man antar att hennes
hemvist på Vesuvius implicerar att namnet är av italienskt (latinskt)
ursprung. Fast det behöver förstås inte ha något att göra med hur man ska
uttala det på svenska...