lusidorer?

Michael Schartau michael.schartau at tele2.se
Ons Jan 14 12:35:52 CET 2004

Gröngölingsbokens ersättare säger (något avkortat)

Lu´cidor, signatur för Lars Johansson, 1638-74, poet. L. var en av dennes
signaturer och är det namn under vilket han oftast omtalas av eftervärlden.
Han var född i Stockholm men uppfostrades av morfadern i svenska Pommern.
Han levde ett kringflackande liv i olika länder innan han mot slutet av
1660-talet återkom till Sverige. År 1669 slog han sig ner i Stockholm som
översättare och tillfällespoet, som sådan snart den mest efterfrågade i
samtiden.

2004-01-14 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=245012