Bob Gregory död

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Ons Jan 14 19:47:34 CET 2004

Den amerikanske ankförfattaren och -tecknaren Bob Gregory är död. Han
blev 82 år.

Själv minns jag Gregory framför allt för några FANTASTISKA manus som
han skrev åt Tony Strobl runt 1959-60. Som Kampen om pokalen
(18-20/60), Den fantastiska fiolen (46-48/60), Kalle Anka som
uppfinnare (38-40/60), Kalle Anka som tidningsbud (8/60) och
Hjulångaren Pludrik (24-26/61). Till viss del beror det väl på nostalgi
(som vanligt), då många av de här tidningarna fanns i mina
farföräldrars sommarstuga, men jag är beredd att påstå att inga andra
än Barks och Rosa har skrivit bättre ankhistorier än dessa. En
samlingsbok med dessa och andra Gregory/Strobl-serier från den här
perioden har länge stått högt på min önskelista.

Gregory tecknade själv också, men det var han inte alls lika bra på.

Karl-Erik Lindkvist skickade mig den här länken:
http://www.newsfromme.com/archives/2003_12_09.html#003417

Där skriver manusförfattaren och mångsysslaren Mark Evanier (själv
gammal Disneyförfattare) några rader om Gregory. Bland annat berättar
han en sak som åtminstone jag inte visste, nämligen att Bob G var far
till serietecknaren Roberta Gregory -- mest känd för den frispråkiga,
självbiografiska (?) Bitchy Bitch, som koll. Horst Schröder har gett ut
på svenska.

/Olof